juuli 15, 2025
Lõõtsa 8, Tallinn, Eesti
Arvamuslood Tehnika

Mida peaks teadma auto raamidest ja nende kahjustustest?

Autoraami kontroll

Mis on auto raam ja milleks see vajalik on?

Auto raam ehk kerealus on metallist konstruktsioon, millele kinnituvad kõik ülejäänud auto osad – mootor, käigukast, vedrustus, kerepaneelid, turvasüsteemid jne. Raam toimib sõiduki „luustikuna“, kandes kogu kaalu ja jaotades jõudusid, mida tekitavad kiirendus, pidurdamine, kurvides liikumine ja avariid.

Tänapäeval kasutatakse kahte peamist tüüpi raame:

  • Redelraam – traditsiooniline konstruktsioon, mida kasutatakse peamiselt maasturitel, pikapidel ja suurematel tarbesõidukitel. See koosneb kahest pikisuunas kulgevast tala ühendatud risttaladega, mis meenutab redelit.
  • Iskandav raam (monokokk-konstruktsioon) – enamik kaasaegseid sõiduautosid kasutab monokokk-raami, kus kere ja raam on üheks tervikuks ühendatud, andes parema kaalujaotuse ja suurema jäikuse.

Raami kahjustuste tüübid ja põhjused

Auto raam on küll tugev, kuid mitte hävimatu. Aja jooksul või õnnetuste tõttu võib see deformeeruda, roostetada või mõraneda. Enamlevinud kahjustuste tüübid on:

  • Kokkupõrkekahjustused – isegi kerge tagant- või külgkokkupõrge võib moonutada raami geomeetriat, eriti kui löök kandub üle struktuursetesse kohtadesse.
  • Rooste ja korrosioon – eriti Eesti kliimas, kus soolatud teed ja niiskus on tavalised, võivad raamiosad roostetada. Märkimisväärne rooste kahjustab metalli tugevust ja võib viia raami läbivale kahjustusele.
  • Painutused ja mõrad – pingestatud kohad, näiteks vedrustuse kinnituskohad, võivad aja jooksul praguneda või painutuda, põhjustades vibratsiooni ja ebaühtlast kulumist.

Oluline on teada, et isegi näiliselt väike kahjustus raamile võib kaasa tuua suuri probleeme: sõiduki juhitavus halveneb, rehvide kulumine muutub ebaühtlaseks ning avarii korral ei tööta turvasüsteemid ettenähtud viisil.

Kuidas tuvastada raami kahjustusi?

Raami kahjustused ei pruugi alati olla silmaga nähtavad, kuid on mitmeid märke, mis võivad viidata probleemile:

  • Auto „tõmbab“ ühele poole
  • Ebaühtlane rehvikulumine
  • Rool on viltu, kuigi rattad on sirged
  • Krigisevad või nagisevad helid
  • Ukse- või pagasiluugi sulgemise raskused
  • Põhjaaluste komponentide paigast nihkumine

Raami kontrollimiseks kasutatakse spetsiaalseid mõõteinstrumente, nagu šabloonid ja geomeetrilised joonlaud-süsteemid. Mõnel juhul viiakse auto spetsiaalsesse geomeetrialaudade süsteemi, kus mõõdetakse täpselt iga punkti asukoht võrreldes tehaseseadistustega.

Mis juhtub, kui raam on kahjustatud?

Raami kahjustus ei ole ainult esteetiline või tehniline probleem – see on ka ohutusküsimus. Kokkupõrke korral on raam esimene kaitseliin, mis peab löögi energiat hajutama ja reisijad võimalikult turvaliselt hoidma.

Deformeerunud raam ei suuda seda funktsiooni enam täita. Samuti võivad mõjutatud olla auto vedrustuse ja roolisüsteemi kinnituskohad, mis muudavad sõidu ettearvamatuks.

Lisaks võib raami kahjustus mõjutada auto turuväärtust – isegi kui väliselt on kõik korras, võib varjatud defekt muuta sõiduki raskesti müüdavaks või tekitada probleeme kindlustuse ja tehnoülevaatuse käigus.

Kas kahjustatud raami saab parandada?

Raami parandamine sõltub kahjustuse iseloomust ja ulatusest. Mõned painutused või kõverdumised saab tagasi vormida spetsiaalses „raamitõmbepingis“ (raamipink), mille abil taastatakse auto geomeetria vastavalt tehaseandmetele. Samas ei pruugi kõik kahjustused olla parandatavad – eriti kui on tegemist pragude, tugeva korrosiooni või keevitamise vajadusega turvapiirkondades.

Tõsiselt kahjustatud raam võib vajada täielikku väljavahetamist, mis on kallis ja ajamahukas töö. Enne remondi alustamist tuleks alati hinnata, kas auto väärtus õigustab parandustöid.

Millal tasub auto raami seisukorda kontrollida?

Auto raami kontroll ei ole tavapärase hoolduse osa, kuid on mitmeid olukordi, kus see on igati soovitatav:

  • Pärast liiklusõnnetust, isegi kui kahjustused tunduvad väiksed
  • Kasutatud auto ostmisel, et välistada varasemad avariid
  • Kui esineb sõiduomaduste muutusi, näiteks vibratsioon, roolimisprobleemid vms
  • Enne suuremaid vedrustuse remonte või rataste reguleerimist

Hea tava on kaasata professionaalne autoteenindus või diagnostikakeskus, kellel on kogemus ja seadmed raami kontrollimiseks.

Kust leida uusi auto raame või raamiosasid?

Kui auto raam vajab väljavahetamist või konkreetse osa (näiteks tala, tugevdusvarda või kinnituskoha) asendamist, tuleb leida sobiv varuosa. Paljud originaalosad võivad olla kallid või raskesti kättesaadavad, eriti vanemate autode puhul.

Üheks usaldusväärseks lahenduseks on e-pood signeda.ee, kus pakutakse laias valikus autoosi, sealhulgas raamikomponente ja keredetaile. Seal saab otsida osi nii auto margi, mudeli kui ka tootmisaasta alusel, mis lihtsustab sobiva varuosa leidmist.

Signeda eeliseks on:

  • Lai valik kvaliteetseid järelturu ja originaalkomponente.
  • Kiire kohaletoimetamine Eestis.
  • Sõbralik klienditugi, mis aitab valiku tegemisel.

Allikas: Signeda via Buller Meedia | Pilt: Freepic